خاطرات یک پزشک سابق زندان

یک پزشک از گوشه ای از این سرزمین.

خاطرات یک پزشک سابق زندان

یک پزشک از گوشه ای از این سرزمین.

شربت متادون

مدتی است که مراکز ترک اعتیاد در ولایت ما به دستور معاونت دارو و غذا دانشگاه فقط مجاز به دادن شربت متادون به بیمارانشان برای ترک اعتیاد شده اند و البته این تصمیم بیشتر به جای اینکه به نفع مراکز و معتادان باشد به نفع کسانی شده که مقادیر انبوهی از انواع قرص متادون دارند و به قیمت های نجومی می فروشند و از طرفی باعث شده که شاهد موارد بیشتری از مسمویت و حتی مرگ به دلیل استفاده نادرست از شربت متادون در بین معتادان باشیم(هر سی سی از شربت متادون معادل 5 میلی گرم قرص متادون است و به عبارتی یک قاشق غذاخوری از این شربت معادل 50 میلی گرم متادون است که میتواند به راحتی یک انسان سالم را به کام مرگ بکشاند)و در این بین زندان هم از این تصمیم بی نصیب نمانده است

مورد اول:

در بهداری یک مریض بستری است که به دلیل مصرف بیش از اندازه متدون بوده معاینه اش میکنم در خواب است و گاهگاهی با صدا من چشم هایش را باز میکند و دوباره میخوابد اثرات آمپول نالوکسان(آنتی دوت متادون در در مسمویت با مواد مخدر به بیماران تزریق می شود) دارد پیدار می شود و آن نعشگی عظیم که با مرگ فاصله نداشته را دارد خنثی میکند و این برای ما خبر خوبی است کارهای اولیه انجام شده و برایش یک سرم تجویز میکنم .پرستارمان با جدیت تمام دنبال پیدا کردن رگ است ولی انگار خبری از رگ نیست من هم به کمکش میروم دستها و پاهای که از شدت تزریق و خالکوبی منظره ویژه ای پیدا کرده را کنکاش می کنیم ولی خبری از رگ نیست که نیست.معتاد گرامی گاه از درد سوزنی که به دنبال یک رگ در بدنش می رود چشمش را باز میکند .

انگار او هم خسته شده اینبار بلند می شود و می نشیند و پیروزمندانه می گویید :خسته نکن خودتو دکتر من خودم صبح تا شب تو این بدن دنبال رگ میگردم خبری نیست 

ولی پرستارمان که عمرش را به اینها سر کرده موفقیت خود را اعلام میکند یک رگ کوچولو که از چشمان صاحبش دور مانده.شاید این رگ هم در فردای آزادی یا ...به سرنوشت رگ های دیگر دچار شود

بیمار دوم

امروز هم در بدو ورود به بهداری دوباره مریضی مشابه داریم و سناریویی مشابه .بالای سر مریض میروم و این انگار حالش بهتر است البته خیلی بهتر است تزریقی نیست میپرسم چقدر متادون خوردی؟

میگویید:یک شیشه

میگم:یک شیشه خورده بودی که الان باید من با روحت حرف میزدم نه جسمت

میگویید:شیشه پر نبود

میگوییم:چقدر؟چرا اینهمه متادون خوردی؟

میگویید:خوب پولشو داده بودم دیدم دستگیر شدم گفتم بخورمش دست نیرو انتظامی نیفته

پی نوشت:

1- عده ای از معتادان هستند که به مراکز ترک مراجعه میکنند پرونده تشکیل میدهند و به جای مصرف متادون .متادونی که از مراکز را دریافت میکنند می فروشند تا خرج خرید مواد مخدر را دربیاورند

نظرات 19 + ارسال نظر
عموجون پنج‌شنبه 11 خرداد 1391 ساعت 22:03

ظاهرا تنها داروی اینها مرگه

هشت الهفت پنج‌شنبه 11 خرداد 1391 ساعت 22:43 http://hashtalhaft.persianblog.ir

واقعا اعتیاد از آدم دور نیست ها. اوایل فکر می کردم اینها چه بی اراده اند که معتاد شده اند. خب نکشند. اما الان بنده خودم معترفم که معتادم. آن هم به اینترنت.

ایرج پنج‌شنبه 11 خرداد 1391 ساعت 23:49

بعضی وقتا با خودم فکر میکنم که واقعا اعتیاد ، بیماریه یا؟
نمیدونم!
...........
ازت ممنونم که من رو با یه دنیای دیگه تو همین نزدیکی ها آشنا کردی!

باران جمعه 12 خرداد 1391 ساعت 19:29 http://www.rainylady.blogfa.com

نوشته هاتون رو دوست دارم. تجربه ی طبابت در زندان برای من خیلی بعیده. نوشته ها تصویر خوبی از محیط کارتون رو نشون می دن..
موفق باشید

مهنا جمعه 12 خرداد 1391 ساعت 23:40 http://www.mohannaa.blogfa.com

با کلی اعتماد به نفس اعلام میدارم که آپم..خوشحال میشم یه سری بزنی.....به اندازه وبلاگ شما پرطرفدار نیست اما از اونجایی که من یه خواننده ی همیشگی وبلاگتون هستم این انتظار بی جا رو دارم که به وبلاگم سر بزنید...
نفله آویززون که میگن به من میگن :))

چشم

تارا شنبه 13 خرداد 1391 ساعت 00:52

سلام دکتر ^_^
خسته نباشین
مدتیه وبلاگتونو میخونم.نوشته هاتونو خیلی دوست دارم
این داروی بیش از حد خوردن هم مد شده
فکر میکنن زیاد بخورن بهتره XD

این زندانیا هم برای خرج موادشون عجب با جون خودشون بازی میکننا

منجوق شنبه 13 خرداد 1391 ساعت 12:43 http://manjoogh.blogfa.com/

این بیمار دومتان خیلی معرکه هستش ها بگید فریزش کنن تا زمان جنگ بعدی خیلی بدرد بخوره نمیزاره غنیمت دست دشمن بیافته . اسیر هم بشه اطلاعات غلط میده

مونا شنبه 13 خرداد 1391 ساعت 20:29

سلام آقای دکتر الان ٤ساعته دارم مطالبتون رو میخونم درحالیکه امتحان سمیولوژی دارم.سال٤هستم. از اینکه زندگی سختی در پیش خواهم داشت حالم خ گرفتس.دعا کنید از تصمیمم پشیمون نشم

ابوعدنان شنبه 13 خرداد 1391 ساعت 23:16 http://abooadnan.blogsky.com

به این میگن مغز ملی

سبینا شنبه 20 خرداد 1391 ساعت 13:22 http://raeisa.blogfa.com/

آمپول نالوکسان جلوی چشمم به پسر یک سالم می زدن...........تا تزریق می کرد تکون می خورد و بلند می شد.........پرستار ابله که فکر می کرد من خرم میگفت :چی دادی بچه بخوره؟..........می گفتم بوپرو پیون خورده.........اونم در آورده از دهنش........بعد هم بالا آورد ولی این بچه تا 24 ساعت خواب بود......سه روز بستری بود.......یادم که می یاد که چقدر به از دست دادنش نزدیک بودم پشتم می لرزه.........

نالوکسان فقط در مسمومیت با مواد مخدر کار برد دارد

سبینا شنبه 20 خرداد 1391 ساعت 13:44 http://raeisa.blogfa.com/

مگه بپرو پیون برای درمان اعتیاد استفاده نمی شه؟

البته بوپروپیون بیشتر واسه ترک سیگار استفاده میشه و با بوپیرونورفین فرق داره
بوپیرونورفین هم واسه ترک استفاده میشه البته آثارش مثل متادون نیست
ولی نالکسان در مورد کسی استفاده میشه که به دلیل استفاده بیش از حد از متادون و یا مواد مخدر در حالت کما باشد

سبینا شنبه 20 خرداد 1391 ساعت 13:58 http://raeisa.blogfa.com/

یعنی اوضاع خیلی خراب تر از اونی بوده که من فکرشو می کردم...........منو فرستادن یه بیمارستان دولتی که بخش اطفالش بهتر از بقیه است.......اونجا هم که همه دانشجو بودن.........اسم قرص رو وقتی شوهرم گفت ....رفت پسره سراغ کتابهاش و گفت چیزی پیدا نکرده.............منم گفتم اینترنت که داری خوب از نت پیدا کن.........شب که هیچی ولی فرداش که رزیدنت دیدش بهش اینو داد.....تا بهش می زدن.........خوب بود.............نیم زدن می خوابید

قاعدتا نیاز به نالکسان آنهم روز بعد نداشته
بازم خدا را شکر که به خیر گذشته

ساغر 1دختر ورنا یکشنبه 18 تیر 1391 ساعت 18:33 http://vornayan.blogfa.com

عجب رگ ناقلائی بوده

ساغر 1دختر ورنا یکشنبه 18 تیر 1391 ساعت 18:34 http://vornayan.blogfa.com

مگه کسایی که میرن مراکز ترک اعتیاد اونجا بستری نمی شن؟

سهراب جمعه 22 اسفند 1393 ساعت 00:36

اللهم اشفع کل مریض؛اعتیاد یعنی. گره خوردن یک مو وترک اعتیاد یعنی باز کردن گرهای مو با انبردست واچار شلاقی-وای به زمانیکه ترک اعتیاد با داروهای شیمیایی باشه!عزیزان شمارا به الله قسم دوری کنید از داروهای شایعه پرخطر یکه تجویز میشه برای ترک اعتیاد!خطر متادون بیشتره یا تریاک؟ایامتادون اعتیاد نداره؟ جوانیکه متادون مصرف میکنه سالمتره یا فردیکه تریاک مصرف میکنه؟ ایا نمیشه کراک؛هروئین؛کریستال را با دارویی گیاهی وسالم برگرفته از مرفین کشت شده را میشود ازبین برد،روشهای ترک که بنیانگذارانش مطربان فراری لسانجلسی باشند نخواهد جواب داد"تازمانیکه مریض اعتیاد و خانوادهای خسته از اعتیاد جگر گوشهاشان را فریب دهیم بختک نحس اعتیاد دامنگیر کودکانمان خواهد بود؛کدام پرخطر است؟قرص وشربت متادون. یا شربت تحت کنترول دوز مرفین گیاهی؟ جناب وزیر بهداشت جوابشان چیست؟

ع شنبه 25 اردیبهشت 1395 ساعت 21:33

آیا بعداز نالوکسان میتوان متادون مصرف کرد

بادرود و عرض خسته نباشید خدمت دکتر بزرگوار و دیگر مخاطبان گرامی .
ی سوال داشتم خواهشمندم هرکسی اطلاعاتی در این زمینه داره بهم بده ممنون میشم.
اول اینگه فرق بین متادون و متادکس تو چیه؟؟
و میزان تاثیر گذاری بین قرص و شربت و تخریب آن رو قسمتهای بدن "
باسپاس و بدرود "

علی جمعه 19 آذر 1395 ساعت 09:16

برای مصرف متادون تو زندان شصت هزار میگیرن، چرت و پرت میری ده سیسی بهت میده خوده افسر اونم با بدبختی،من زندانی بودم به جرم قتل غیر عمد

روزبه شنبه 10 شهریور 1397 ساعت 12:04 http://hotpots

متادون همیشه بد نیست
من از سال 83 بعد 3 سال بستری بودن تو بیمارستان و کما رفتن بعد ترخیص متادون تجویز شد و مصرف میکنم تا همین امروز که حدود 15 سال میشه سیگار نمیکشم ورزش همم رو ب راس در اوج سلامتی روحی و جسمی ب سر میبرم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد