راهکارهای برای مبارزه با اعتیاد

من در قبال جوانان میهنم مسئولم و میخواهم کمک کوچکی باشم برای مبارزه و پیشگیری از این پدیده شوم ا

راهکارهای برای مبارزه با اعتیاد

من در قبال جوانان میهنم مسئولم و میخواهم کمک کوچکی باشم برای مبارزه و پیشگیری از این پدیده شوم ا

متادون

متادون متعلق به گروهی از مواد به نام شبه افیون‌هاست. متادون به صورت صناعی ساخته می‌شود و به عنوان جانشینی برای درمان افراد وابسته به هروئین و سایر شبه افیون‌ها به کار می‌رود. طول مدت اثر آن بسیار طولانی تر از هروئین است به طوری که مدت اثر یک دوز واحد آن تقریباً 24 ساعت است در حالی که در مورد هروئین ممکن است فقط 2 ساعت باشد.

- در صورت تشخیص تیم درمانی در بعضی شرایط می‌توان متادون را قطع نمود.

عوارض متادون

    دقت کنید:
    - مراجعان برنامه نگهدارنده با متادون مشاوره تخصصی دریافت کنند.
    - متادون داروی قوی است و در صورت مصرف غلط ـ خطرناک است.
    - تا زمانی که فرد تحت درمان با متادون است در واقع به صورت جسمی وابسته به شبه افیون‌ها است.
    - فرد با مصرف یک دوز متادون تجربه نشئگی را ندارد.
    - فرد باید متعهد شود که روزانه(حتی تعطیلات) برای دریافت متادون مراجعه کند.

فواید درمان با متادن:

- متادون خالص است نا خالصی ندارد.

- متادون به صورت خوراکی تجیز می‌شود و خطارات ناشی از تزریق(همچون عفونت های مختلف) را ندارد.

- افرادی که تحت درمان نگهدارنده با متادون هستند معلولاً به شیوه زندگی متعادل و ثباتی دست می یابند که شامل بهبود وضعیت تغذیه و خواب می شود.

- فرد کمتر تحت استرس قرار می‌گیرد به این علت که نگران چگونگی تامین مواد برای استفاده مکرر در طول شبانه روز نیست.

- متادون به مدت طولانی در بدن باقی می ماند بنابراین روزانه یک بار مصرف می شود.

- میزان جر م جهت تامین هزینه خرید مواد مخدر کاهش می‌یابد.

- موجب کاهش ارتباز مصرف کننده با سیستم قاچاق و عرضه کنندگان مواد می شود.

- متادون نسبت به مواد غیر قانونی ارزان تر است.

عوارض :

بعضی از افراد ممکن است در برنامه نگهدارنده با متادون علائم ناخواسته‌ای را در طول درمان تجربه کنند. ممکن است که علت آن دوز متادون تجویز شده باشد به صورتی که بسیار کم یا بسیار زیاد باشد که به خصوص در شروع درمان ایجاد می شود. بعضی از این علایم ناشی از عوارض خود متادون است.

هنگامی که مقدار تجویز شده بسیار کم باشد علائم شبیه آنفولانزا بوده و شامل موارد زیر است:

آبریزش بینی، عطسه، سیخ شدن موها، دردهای شکمی، درد پشت و مفاصل، احساس ضعف جسمی

فزایش درجه حرارت بدن و احساس سرما

از دست دادن اشتها، تعریق، لرزش، تحریک پذیری و پرخاشگری

اسپاسم ماهیچه‌ای و پرش عضلانی، اختلال در خواب، تهوع و استفراغ، ولع برای مواد خمیازه، اسهال

فردی که مصرف متادون را یکباره قطع کند ممکن است بسیاری از علائم ذکر شده را تجربه نماید. علائم ترک معمولاً یک تا سه روز بعد از آخرین مصرف شروع می‌شود و در حدود روز ششم به حداکثر می‌رسد اما مدت طولانی تری به طول می انجامد.

عوارض مصرف بیش از حد متادون

علائم ناشی از مصرف متادون به مقدار زیاد عبارتند از :

- خواب آلودگی

- ضعیف شدن نبض و کاهش فشار خون

- تهوع و استفراغ

- طپش قلب

- تنفس سطحی

- سرگیجه

- مردمک نوک سنجاقی

- اختلال در عملکرد جنسی

- کاهش دمای بدن

- گردش خون ضعیف

بعضی افراد ممکن است عوارض را تجربه کنند که ارتباطی با دوز مصرفی متادون ندارد:

-تعریق(فرد باید دو لیتر آب در روز بنوشد تا دچار کمبود آب بدن نشود)

- یبوست

- درد ماهیچه ها و مفاصل

- کاهش میل جنسی

- جوش های پوستی و خارش

-احتباس مایع

-کاهش اشتها، تهوع و استفراغ

-درد شکمی

- پوسیدگی دندان

- بی نظمی در قاعدگی

این عوارض مدت کوتاهی پس از مصرف متادون فروکش می‌کند.

در افرادی که کارکرد کبدی آنها ضعیف است( به طور مثال هپاتیت‌ها و نیز استفاده طولانی مدت از الکل) مقدار متادون تجویز شده نیاز به نظارت دقیقی دارد.

مصرف متادون با سایر داروها

مصرف داروهای دیگر همراه متادون، بخصوص اگر آن ها هم مضعف باشند(مانند الکل، افیون‌ها از جمله هروئین یا بنزود یازپین‌ها مانند دیازپام) خطر Overdose (مصرف بیش از حد) را افزایش می دهد. مصرف مقادیر زیاد الکل در چند روز یا چند هفته می تواند طول زمان اثر متادون را کوتاه کند و موجب شود که شخص قبل از مصرف دوز بعدی، علائم ترک را تجربه نماید

این نکته بسیار مهم است که فرد هنگام مراجعه به پزشک یا دندانپزشک مصرف متادون را گزارش دهد تا داروهائی که موجب تاثیر بر درمان نگهدارنده با متادون می شوند را تجویز ننمایند.

حاملگی و شیردهی:

زنان جامعه که وابسته به مواد افیونی هستند باید ترغیب شوند که هر چه سریعتر وارد برنامه نگهدارنده با متادون شوند زیرا مصرف متادون موجب کاهش عوارض ناشی از مصرف سایر مواد افینی ، مانند هروئین می شود. دلایل آن عبارتند از:

- دوره‌های ترک ناخواسته که با مصرف سایر مواد افیونی همراه است و موجب آسیب به جنین می گردد در مصرف روزانه متادون رخ نمی دهد.

- کیفیت زندگی این افراد در درمان نگهدارنده با متادون بهبود می یابد که موجب بهبود تغذیه و کاهش تنفس می گردد و نتیجه آن سلامت جنین خواهد بود.

- متادونی که توسط مرکز درمانی توزیع می شود حاوی هیچکونه ماده مضر دیگری که به جنین منتقل شود نیست.

همانند سایر موادر افیونی، متادون ز راه شیر به نوزاد منتقل می شود، مادرانی که در برنام نگهدارنده با متادون هستند، ترغیب می‌شوند که به منظور کاهش علائم ترک متادون در نوزادان به شیر دهی ادامه دهند.

هرویین چیست

معرفی انواع مخدرهای سنتی ـ هروئین

هروئین یکی از مشتقات نیمه مصنوعی مرفین است . هروئین خالص پودری بسیار نرم و سفید رنگ است، اما هروئینی که معمولاً توسط فروشندگان این ماده عرضه میشود ناخالصی بسیار زیادی دارد (شیرخشک، پودر بیکربنات، از مخلوط کردن با مواد مختلف به دست می آید و رنگ آن کرم مایل به قهوه ای است
هـــروئین را معمولاً در تکه های پلاستیک با شکل مخروطی بسته بندی می کنند و سر آن را با آتش میبندند. در این حالت آب در آن نفوذ نمی کند و در مواقع خطر میتوانند آنرا ببلعند و پس از دفع از آن استفاده کنند
راههای مصرف : 
تدخیناین روش معمولاً از سایر روشهای مصرف هروئین شایعتر است . در این روش، هروئین را روی زرورق (معمولاُ زرورق پاکت سیگار) می ریزند و از زیر آن را با تکه ای مقوا یا دستمال کاغذی کــــه آتش زده شده باشد کمی حرارت می دهند و دود حاصل را بلافاصله بوسیله یک لوله وارد ریه ها می کنند. وجود تکه های دستمال کاغذی یا تکه های مقوای نیم سوخته و یا زرورقی که رویه آلومینومی آن سیاه شده باشد میتواند علامت مصرف تدخینی هروئین باشد

انفیه: در این روش پودر هروئین را مستقیماً بوسیله اسکناس لوله شده به داخل بینی می‌کشند

تزریق: در این روش هروئین را با آب لیمو، جوهرلیمو یا قرص ویتامین C در قاشق حل میکنند و کمی حرارت می دهند. سپس محتویات قاشق را از فیلتر سیگار با پنبه می گذرانند و به د رون سرنگ کشیده و به وریدها ی دست و پا یا سایر نقاط بدن تزریق می کنند
آثار مصرف
آثار جانبی: کاهش ضربان قلب، کاهش تن ف س، کم کردن حرکات دوده و مهار رفلکس سرفه ، احساسگرما. به دنبال اولین مصرف معمولاً تهوع، استفراغ و خارش پیش می آید. یکی از ویژگیهای مصرف کنندگان ، مردمک های بسیار ریز (مردمک ته سنجاقی ) است.

آثار روانی: گیجی و احساس سر خوشی که به دنبال آن افسردگی بارز میشود. به دنبال مصرف مرتب تحمل پیش می آید یعنی هر بار میزان ماده بیشتری برای رسیدن به علائم دلخواه نیاز میشود
علائم ترک
مردمک های گشاد، سیخ شدن موهای بدن، آبریزش از بینی و اشکریزش، عطسه،‌ خمیازهای طولانی ، تعریق، تهوع،‌ استفراغ، ‌اسهال، درد در عضلات، مفاصل و استخوانها، بی قراری، اضطراب، بی خوابی، تحریک پذیری . 
چگونه کمک کنیم؟ 
به منظور درمان باید ارزیابی صحیحی از میزان، تناوب، چگونگی استفاده هروئین را در اختیارداشت. مشاهده علائم مصرف هروئین چه به صورت علائم جسمی، یا علائم ترک و یا سنجش ماده در ادرار میتواند دلیلی بر مصرف این ماده باشد. در مراحل ابتدای مصرف میشود درمان را به روی ترک متمرکز کرد و از برنامه های سم زدائی سود برد. باید به مصرف کننده اطمینان داد که حداکثر علائم ترک در روز دوم و سوم بوده و معمولاُ در عرض ده تا چهارده روز عمده علائم رفع میشود. استراحت کردن، حمام داغ، خوردن مایعات و غذا ی کافی به تحمل علائم ترک کمک می کند. کمک های روان درمانی و مشاوره پس از ترک نیز به تداوم ترک کمک می کند. البته در شرایطی که چندبار سابقه ترک ناموفق وجود داشته باشد و یا مصرف بسیار شدید و یا تزریقی بوده و یا به هر علت دیگری امکان ترک وجود نداشته باشد، بهتر است از درمان های جایگزیناستفاده کر د، بدین معنا که فرد را روی مواد افیونی صنعتی مثل متادون یا بوپرنورفین خوراکی قرار داد . این درمان سالها و گاهی برای تمامی طول عمر بیمار ادامه خواهد یافت.

نشانه های مصرف شیشه


مصرف شیشه,مصرف شیشه و سردرد,مصرف شیشه در زنان,[categoriy]

مصرف شیشه,مصرف شیشه و سردرد,مصرف شیشه در زنان,مصرف شیشه وسکس,مصرف شیشه در ایران,مصرف شیشه چه عوارضی دارد,مصرف شیشه و اسکیزوفرنی,مصرف شیشه و اثرات آن,مصرف شیشه و الکل,مصرف شیشه درمان,ترک اعتیاد ، ترک مواد مخدر ,ترک سیگار ,ترک کراک

نشانه های مصرف شیشه را بشناسیدبیشتر مردم خیال می‌کنند نشانه‌های شروع اعتیاد در فرد همیشه باید افت کارکرد باشد؛ در حالی که خیلی وقت‌ها شروع اعتیاد با تغییراتی است که به نظر ما مثبت به نظر برسد، یعنی امکان دارد وقتی فردی را بلافاصله پس از مصرف شیشه می‌بینید، او هیجان‌زده و پرانرژی به نظر برسد و حتی ظاهرا هیچ‌گونه افت کارکردی نداشته باشد، اما این تغییرات به مرور زمان، منفی می‌شود و شیشه تاثیر واقعی‌اش را نشان می‌دهد.به‌طور کلی هر نوع تغییر مشهودی در رفتار و سبک زندگی فرد باید شما را به فکر بیندازد.

برای مثال دانش‌آموزی که پیشتر همیشه راس ساعت 10 شب به خواب می‌رفته است، حالا یک هفته است که شب‌ها تا شش صبح بدون هیچ خستگی درس می‌خواند، اما روزها در مدرسه چرت می‌زند یا دختر جوانی که رژیم غذایی نگرفته، اما بسرعت در حال لاغر شدن است یا کارمندی که هر ماه بخشی از درآمدش را پس‌انداز می‌کرد، یک ماه است که نه‌تنها چیزی پس‌انداز نمی‌کند، بلکه از دیگران هم قرض می‌کند تا زندگی را بگذراند.با این حال چند نشانه بارز برای اعتیاد به شیشه وجود دارد که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد:* نامنظم شدن ساعات خواب و بیداری* تغییر رفتار ناگهانی و بی‌علت* گشاد شدن شدید مردمک‌های چشم* خونریزی یا خشکی یا پوسته پوسته شدن لب‌ها و بینی* بدبو شدن دهان* به وجود آمدن زخم‌هایی در دست‌ها و صورت* پوسیدگی و ریختن سریع دندان‌ها* کاهش شدید وزن و بی‌اشتهایی مرضی* ظهور مشکلات مزمن بینی یا سینوس‌ها* افت تحصیلی یا پیشرفت تحصیلی غیرمنتظره* تغییر ناگهانی جمع دوستان از افراد معمولی به معتادان مواد مخدر یا توزیع‌کنندگان آن

پاسخ به سوالات

با سلام به خوانندگان عزیز در این پست سوالات خود را در قالب پیام مطرح کنید پاسخ داده میشود


در صورت تمایل از طریق پیام به مدیر هم میتوانید سوالات خود را مطرح کنید در آن صورت نوشتن ایمیل برای پاسخ الزامی است

تهیه میان وعده های جالب و خوشایند برای افراد در ترک اعتیاد

تهیه میان وعده های جالب و خوشایند برای افراد در ترک اعتیاد

تغذیه خوب و مناسب، نقش مهمی در بهبود وساخت بدن درمراحل ترک اعتیاد ایفا می کند.

غذا، مواد مغذی لازم را برای رفع نیازها فراهم می کند. خوردن 3 وعده غذایی اصلی درروز کافی نیست.  خوردن میان وعده ها ، کمک زیادی به فرد در مراحل ترک اعتیاد می کند ، نیازهای تغذیه ای او را تأمین کرده و اختلالات رفتاری را کاهش می دهند.  میان وعده باید در بین وعده های اصلی غذایی و قبل از خواب خورده شود. خوردن میان وعده اهمیت زیادی دارد، چرا که علاوه بر تأمین مواد مغذی، باعث به وجود آمدن طراوات و شادابی  در فرد می شود.

در میان وعده ها :

 بیشتر این مواد غذایی را بخورید:                              این مواد غذایی را کمتر بخورید:

- میوه تازه                                                          - میوه های کمپوت شده در شیره زیاد

- میوه کمپوت شده با آب خودش                                - چیپس سیب زمینی

- سبزیجات خام                                                    - چیپس ذرت

- ذرت بو داده( ترجیحاً فقط با هوا)                            - بستنی

- چوب شور( توک)                                               -  کلوچه و شیرینی

- پنیر و بیسکوئیت کراکر( خشک)                            - آب نبات

- فرنی های کم چرب                                              - نوشیدنی های گازدار و دارای جوش شیرین

- پنیر محلی و میوه                                                - کیک و پیراشکی

- ماست کم چربی                                                  - آب میوه های مصنوعی( ساندیس) و مشروبات

- کشمش و سایرمیوه های خشک شده                         - نان های شیرینی میوه دار- کماج و کلوچه

- آب میوه صد درصد طبیعی

- ماست فریزشده کم چرب

 فوائد ورزش در ترک اعتیاد

ورزش هم مثل سایر موارد، باید به صورت مناسب و متعادل انجام شود. اجرای یک برنامه ورزشی باید منظم، همیشگی و پیوسته باشد. حداقل 4 بار در هفته و هر بار یک ساعت، ورزش کنید .

اثرات ورزش:

* سرعت متابولیسم بدن را افزایش می دهد، در نتیجه نسبت به وقت استراحت، انرژی در بدن با کارآیی بیشتری می سوزد و مصرف می شود.

* ذخایر چربی بدن را سوزانده و بافت های ماهیچه ای را می سازد. سلول های ماهیچه ای از نظر متابولیکی فعال هستند ولی سلول های چربی غیر فعال اند.

* اسیدهای چرب آزاد را افزایش می دهد و بدن چربی های غذایی را بهترفرآیند و مصرف می کند.

* کلسترول تام( کل کسترول) سرم را کاهش داده و مقدار HDL ( یک نوع چربی مفید و خوب دربدن) سرم را افزایش می دهد که باعث کاهش خطر بیماری های قلبی می شود.

* فشار خون را کاهش می دهد.

* مقدار مواد شیمیایی عصبی مثل " اِندورفین" را افزایش می دهد که باعث آرامش و بهبود اعصاب و رفتار می شود. در نتیجه فرد از لحاظ روحی و فکری به همان اندازه سلامت جسمی، احساس شادابی و سلامتی می کند.

ورزش های آئروبیک( هوازی):

در این دسته از ورزش ها، بدن با مصرف مقادیر زیاد اکسیژن، انرژی را می سوزاند و فعالیت قلب و ضربان نبض را ازحالت معمولی و ثابت همیشگی ، افزایش می دهد . ورزش هوازی ، قسمت های عضلانی زیادی را از بدن فعال می کند ، مثل عضلات ساق پاها و عضلات بازوها.

ورزش های هوازی شامل موارد زیر است:

پیاده روی- آهسته دویدن- دوچرخه سواری- شنا- قایق سواری- ورزش های مرحله ای اسکی بالا و پایین رفتن از پله و سایروزشهای فعال مثل تنیس و والیبال.

ورزشهای غیر هوازی :

این دسته از ورزش ها، توان و قابلیت انعطاف عضلات را افزایش داده ولی ضربان نبض و فعالیت قلب را افزایش نمی دهند. این ورزش ها شامل: ورزشهای سنگین و ورزشهای سبک بدون وسیله است.

برای انجام یک برنامه ورزشی:

1- ورزشی را که دوست دارید، انتخاب کنید.

2- محل انجام آن را انتخاب کنید.

3- به آرامی آن را شروع کنید.

4- یک لباس ورزشی مناسب تهیه کنید.

5- به نوع سیستم بدنی خود و پاسخگویی آن به ورزش توجه کنید.

6- همیشه آن ورزش را انجام دهید.

 

روزانه 300 نوجوان معتاد می شوند


شرق: شروع سن اعتیاد رو به کاهش است و کودکان بیشتری در معرض معتاد شدن قرار دارند. مددکاران اجتماعی اعلام خطر می‌کنند که بارها با کودکان هفت و پنج ساله معتاد یا کودکانی که معتاد به دنیا آمده‌اند، روبه‌رو شده‌اند. در حالی که در چند روز گذشته مسوولان ستاد مبارزه با موادمخدر اعلام کردند میانگین سن اعتیاد در کشور 29سال است، روز گذشته آمار دیگری درباره شروع سن اعتیاد بازگو شد و براساس آن استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به آمار رسمی سال 88 گفت: «بر پایه این آمار سن شروع اعتیاد، 15 تا 17سالگی است و روزانه 300 نوجوان وارد چرخه اعتیاد می‌شوند.» آماری که در همایش مددکاری اجتماعی در حوزه کودکان اعلام شد، روایت‌های دیگری هم داشت از جمله اینکه 49 درصد از دانشجویان به مواد دخانی اعتیاد دارند و افراد به صورت جمعی و از روش‌های آسان‌تری برای استفاده از موادمخدر استفاده می‌کنند. مددکاران معتقدند هیچ برنامه‌ای برای کنترل اعتیاد رو به افزایش در میان کودکان کشور وجود ندارد و همه مراکز درمانی اعتیاد، آلوده به متادون شده‌اند و کارشناسان معتقدند تا زمانی که سیستم درمانی فقط با متادون متمرکز باشد، کسی به سراغ مراکز مشاوره‌ای نمی‌رود. همچنین مددکاران اجتماعی به این اشتراک نظر رسیدند که باید فعالیت مددکاران را در محیط‌های آموزشی آزاد گذاشت
در پایان مدیریتم آمار به 2 میلیون نفر افزایش یافت
به گزارش ایسنا، هادی معتمدی در همایش مددکاری اجتماعی در حوزه کودکان، با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر با دغدغه جدیدی به عنوان اعتیاد نوجوانان مواجه شده‌ایم، اظهار کرد: «درحوزه کاریمان بارها با کودکان هفت‌ و پنج ساله معتاد و حتی کودکانی که معتاد به دنیا آمده‌اند، روبه‌رو شده‌ایم..» او بر لزوم تمرکز بر موضوع اعتیاد کودکان و نوجوانان تاکید کرد: «مددکاری هزینه خشونت‌های خانگی، اعتقادات بد و کمبود مهارت‌های زندگی را کاهش می‌دهد. در پنج سالی که بنده مدیرکل دفتر آسیب‌های سازمان بهزیستی بودم، از سال 70 تعداد معتادان 200 الی 300هزار نفر بود، اما در دوره پایان مدیریتم به دو میلیون نفر افزایش یافت.» معتمدی با بیان اینکه مساله اصلی پایین آمدن سن اعتیاد است، افزود: «طبق آمار رسمی در سال 88، 49درصد دانشجویان به مواد دخانی اعتیاد داشتند علاوه بر آن رویه رو به رشد نرخ اعتیاد زنان و همچنین تغییر سبک اعتیاد از سبک فردی به جمعی و خانوادگی از مسایل مورد توجه است. همچنین مساله دیگر تبدیل شدن روش‌های دشوار مصرف موادمخدر به روش‌های آسان‌تر است.» او ورود سمن‌ها در مهار اعتیاد را ضروری و ملزم دانست و گفت: «اگر سمن‌ها وارد جریان درمان اعتیاد شوند، این موضوع جدی گرفته می‌شود.» 
کودکان به درمان روان‌شناسی نیاز دارند
در ادامه حمیدرضا طاهری، نماینده سازمان UNODC با اشاره به روش‌های درمانی سوءمصرف موادمخدر برای نوجوانان اظهار کرد: «از نظر ما امروزه مطالعات بسیاری در انواع روش‌های درمانی اعتیاد نوجوانان شده است، اما در این میان مددکاری در درمان اعتیاد نوجوانان و کودک نقش ویژه‌ای دارد. معمولا کودکان و نوجوانان درگیر موادمخدر به موادمخدر سبک‌تر وابستگی دارند و بنابراین برای درمان کودکان و نوجوانان درمان چند رشته‌ای و تمرکز بر روان‌پزشکی، روان‌شناسی و مددکاری ضرورت دارد.» او یکی از تهدیدهای بزرگ درمان‌های اعتیاد کودکان و نوجوانان را درمان‌های غیرمبتنی بر شواهد عنوان کرد و افزود: «در درمان کودکان و نوجوانان باید از تیم متبحر و روش‌های درمانی خاصی استفاده شود. درمان‌های سیستماتیک در این زمینه نقش بسیار مهمی دارند چنانچه مهم‌ترین نوع درمان، خانواده‌درمانی چندبعدی یا خانواده‌درمانی عملکردی است، ضمن اینکه درمان‌های مصاحبه‌های انگیزشی بر شناخت رفتاری از لحاظ فردی نیز بسیار موثر هستند.» 
برای درمان اعتیاد کودکان برنامه‌ای تدوین نشد و پول‌ها جای دیگری خرج شد 
دیلمی‌زاده، مدیر جمعیت «تولدی دوباره» هم در این همایش پرده از برنامه‌های اجرا نشده در زمینه اعتیاد کودکان برداشت. او با بیان اینکه با وجود جلسات بسیار در سازمان بهزیستی روش درمانی خاصی برای درمان کودکان و نوجوانان مشخص نشده است، گفت: «مدیرکل سابق دفتر اعتیاد، دایم وعده تدوین پروتکل درمان اعتیاد کودکان و نوجوانان را می‌داد، اما نهایتا هیچ برنامه‌ای هم تدوین نشد حتی در زمان مدیریت آقای فقیه اعتباری نیز برای تاسیس مرکز درمان اعتیاد کودکان و نوجوانان اعطا شد، اما این موسسه پول را برای این هدف به کار نبرد.» وی با اشاره به آمار افراد بهبود یافته در گروه‌های خودیار AA و MA دیلمی‌زاده افزود: «آمارها نشان‌دهنده این است که برنامه‌های گروه‌های خودیار در تمام دنیا برای افراد بالای 40سال بسیار مفید است، اگرچه در ایران این برنامه درمانی تا سن 25سال هم جوابگو است اما مشکل اصلی این است که گروه‌های سنی زیر 17سال در گروه‌های همیار هیچ‌گاه جواب نمی‌گیرند زیرا این برنامه‌ها برای این گروه سنی مناسب نیست.» 
او با بیان اینکه جوانی که دچار اختلالات سوءمصرف مواد است، دارای اختلالات دیگری هم می‌شود، ادامه داد: «این گروه از نوجوانان معمولا در خانواده مناسبی زندگی نمی‌کنند، بنابراین گروه‌های شبه‌خانواده برای درمان این افراد تشکیل می‌شود. حمایت‌های اجتماعی توسط مددکاران بسیار مهم است و هر برنامه درمانی که سیستم درمانی مددکاری را مدنظر قرار ندهد شکست خورده است.» 
اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای، اصلی‌ترین اعتیاد پنهان نوجوانان 
خطر اعتیاد‌های دیگری از نوع بازی‌های رایانه‌ای یا وسواس خرید از دیگر تهدیداتی بود که به نظر مددکاران علایمی چون اعتیاد دارند. به نظر سعید نوروزی، مددکار اجتماعی به غیراز اعتیاد به موادمخدر انواع دیگر اعتیاد در جامعه شناخته نشده است، چنانچه اگرچه بسیاری از معتادان موادمخدر مصرف نمی‌کنند، اما رفتارهای اعتیادی را دارند که پیامد آن شبیه به پیامد اعتیاد است. او گفت که اعتیاد پنهان به اعتیادی گفته می‌شود که فرد فقط با انجام یک کار خاص، فکر کردن به یک موضوع خاص آرامش از دست رفته خود را به دست می‌آورد. برای مثال اینترنت، بازی‌های کامپیوتری و خرید از جمله اعتیادهای پنهان هستند
دست مددکاران در مدارس باز گذاشته شود 
آرزومندی یکی دیگر از مددکار اجتماعی حاضر در این همایش نیز با تقسیم‌بندی کودکان دچار سوءمصرف موادمخدر گفت: «این دسته از کودکان شامل کودکان خارج از دایره تحصیل (کودکان کار و خیابان و کودکانی که مدرسه را رها کرده‌اند و کاری انجام نمی‌دهند) و همچنین کودکان دانش‌آموز و دارای خانواده می‌شود.» 
همه مراکز درمانی آلوده به متادون شده‌اند
براتی، مدیرکل درمان اعتیاد بهزیستی نیز در این میزگرد با طرح این سوال که برای درمان معتادان تاکنون چه کاری انجام داده‌ایم، گفت: «اگرچه مددکارها در این زمینه تلاش زیادی داشته‌اند، اما معمولا تلاش‌های آنها فردی و بدون سازمان یافتگی بوده است. حتی دانش مددکاری نیز دانش نوینی نیست که در این زمینه باید تجدید نظرهایی صورت گیرد.» او با تاکید بر اینکه آماری از اعتیاد نوجوانان موجود نیست، گفت: «در موضوع درمان اعتیاد هر تلاشی کردیم اما این را هم مدنظر داشته باشید که دست ما هم بسته است. چنانچه یکی از اهداف من در ابتدای فعالیت‌هایم تقویت سیستم‌های روانی، اجتماعی در درمان اعتیاد بود اما این هدف من به معنی کوتاه آمدن بهزیستی از شرایط صدور مجوز به سمن‌ها نیست.» او تاکید کرد: «همه مراکز درمانی اعتیاد آلوده به متادون شده‌اند زیرا تا زمانی که سیستم درمانی فقط با متادون متمرکز باشد، کسی به سراغ مراکز مشاوره‌ای نمی‌رود

درمان اعتیاد

جهت مشاهده به ادامه مطلب بروید

ادامه مطلب ...

آثار موادمخدر بر بدن

آثار موادمخدر بر بدن


سلامت نیوز:مهمترین محل اثر موادمخدر بر مغز است. در مغز گیرنده هایی وجود دارد که این مواد بر آنها اثر می کنند.

● این گیرنده ها به ۳ گروه تقسیم می شوند:
۱) اثر بر گروه اول سبب تنظیم و کاهش احساس درد، کاهش فعالیت مرکز تنفس، یبوست و اعتیاد می شود.
۲) اثر برگیرنده های دوم سبب کاهش احساس درد، افزایش حجم ادرار و ایجاد حالت آرامش می شود.
۳) اثر موادمخدر بر گیرنده های گروه سوم سبب کاهش احساس درد می شود.
حدود بیست و پنج سال پیش مشخص شد که در بدن انسان موادی شبیه موادمخدر [مرفین] تولید می شود که مهمترین آنها به نام آندورفین ها و آنکفالین ها است. به طور طبیعی وقتی بدن دچار آسیب های دردزا و حوادث ناراحت کننده می شود مغز این مواد را ترشح می کند و سبب کاهش احساس درد و ناراحتی می شود.

● اثر موادمخدر بر روی سیستم پاداش
در شرایط معمولی وقتی بشر از انجام دادن کاری لذت ببرد و به عبارتی دیگر پاداش بگیرد، از مناطق پایینی مغز او موادی به اسم دوپامین و نوراپی نفرین ترشح می شود و بر روی قشر و سایر مراکز حیاتی آن اثر می کند و احساس لذت و پاداش به او دست می دهد و سعی در تکرار آن عمل دارد. یکی از آثار مهم موادمخدر فعال کردن همین سیستم است.بنابراین کسانی که یک بار با این مواد آشنا می شوند چون سیستم پاداش در مغز آنها تقویت شده، تمایلی شدید به تکرار مصرف آنها پیدا می کنند.
از بین موادمخدر هروئین خیلی راحت تر در چربی حل می شود. مغز انسان مقدار زیادی چربی دارد، بنابراین در مقایسه با مرفین و مشتقات آن، هروئین پس از مصرف در طی زمان کوتاه تری روی مغز اثر می کند بنابراین آثار پاداش دهنده و خوشی آور و ضد درد سریع تری دارد.کدئین که از مشتقات تریاک است به آسانی در سیستم گوارش جذب شده و در بدن تبدیل به مرفین می شود. در یک مطالعه روشن شده که در معتادان، یکی از آثار مصرف موادمخدر کاهش جریان خون در بعضی از نواحی مغز است.
اما گذشته از آثار ثابت شده مواد مخدر، مردم ممکن است با باورهای غلط زیر، اقدام به مصرف آنها کنند.

۱) برای تسکین درد:
این مواد واکنش انسان را نسبت به حس درد کاهش می دهند و روی عامل اصلی ایجاد درد هیچگونه اثری ندارند. بسیاری از بیماری های بشر با درد همراه است، از جمله اضطراب، افسردگی، بیماری های استخوان و مفاصل، سرطان ها و بیماری های عفونی.اما مصرف کنندگان و توصیه کنندگان به مصرف مواد توجه ندارند که نسبت به اثر ضد درد این مواد تحمل ایجاد می شود. یعنی مثلا در پنجمین مصرف برای اینکه همان درد اولیه کاهش یابد باید مقدار بیشتری مصرف شود، که این مقدار گاهی تا ۳۰ برابر مقدار مصرف اولیه لازم می شود.

۲) عقیده غلط دیگری که وجود دارد، اثر این مواد بر روی بیماری هایی مثل قند یا دیابت است. به نظر می رسد چنین باورهای غلطی توسط قاچاقچیان دامن زده می شود تا درآمد مالی بیشتری کسب کنند. یا مصرف کنندگان این ادعا را مطرح می کنند تا خود را گناهکار جلوه نداده، بگویند ما برای پیشگیری یا درمان این بیماری ها، مواد مصرف می کنیم. در هیچ تحقیق علمی اثر پیشگیری کننده و درمانی برای این مواد ثابت نشده است.

۳) گاهی افراد بی اطلاع توصیه می کنند که مصرف موادمخدر برای کاهش آلام روحی و اضطراب و افسردگی و سایر بیماری های روانی که نسبتا شایع و به شدت آزاردهنده هستند، مفید می است.اضطراب معمولا باتنگی نفس، احساس خفگی، تپش و احساس ناراحتی در قلب، سنگینی سر، احساس درد و ناراحتی در شکم و درد در سایر قسمت های بدن همراه است.تفکر غلط اثر تسکینی موادمخدر بر بیماری های روانی و اضطراب از آنجا ناشی شده که این مواد دارای اثر تسکین بخش و آرام بخش هستند، هر ماده آرام بخشی علائم ظاهری اضطراب را کاهش می دهد، اکثر بیماری های روحی همراه اضطراب هستند، افسردگی که بیماری قرن است در بسیاری از موارد همراه با اضطراب است.

بنابراین در اوایل مصرف، شخص که به هر علت دچار اضطراب و ناآرامی روحی است ممکن است با مصرف مواد احساس آرامش کند. اما این پدیده ثابت شده که در افراد مضطراب و ناآرام پس از اولین مصرف، خطر اعتیاد بسیار بالا است و مواد اعتیادآور قطعا پس از مدتی، خود افسردگی زا و به تبع آن اضطراب آور خواهند بود.
یعنی در نهایت نه تنها با مصرف موادمخدر افسردگی، اضطراب و آلام روحی انسان کاهش می یابد، بلکه تشدید هم می شود زیرا تغییر خلق و ایجاد حالت شادی کاذب توسط موادمخدر فقط در اوایل مصرف ایجاد شده است.نوجوانان و جوانان در مقطعی از زندگی خود هستند که بحران و ناآرامی روحی و اضطراب فراوانی دارند و به همین دلیل است که با اولین آشنایی ها خطر اعتیاد در آنها زیاد است. نوجوان روابط اجتماعی و خانوادگی آرام و حمایت کننده ای لازم دارد تا آلام روحی او کاهش یافته به سمت اعتیاد نرود.

۴) توصیه دیگری که ناآگاهان برای مصرف موادمخدر دارند در مورد مشکلات روابط جنسی مردان به خصوص مردان جوان است. مشکلات جنسی در آنان معمولا ریشه در هیجانات و اضطرابات شخص دارد اگر این مواد در موارد نادری از مشکلات فوق بکاهد، در طولانی مدت باعث ایجاد افسردگی و کاهش میل جنسی می شود.

۵) مواد مخدر یعنی مشتقات مرفین حرکات پیش برنده روده ها را کند می کند و ترشحات آن را کاهش می دهد.دردهای دستگاه گوارش می تواند ناشی از افزایش حرکات دودی روده ها باشد. در اسهال این حرکت سریع و گاهی دردناک می شود. در بسیاری از هیجانات و اضطراب ها حرکات لوله گوارش مختل شده، افزایش یا کاهش می یابد. مثلا در روده های تحریک پذیر عصبی دل درد، دل پیچه یا اسهال و یبوست متناوب وجود دارد. اگر مبتلایان به این بیماری ها با موادمخدر آشنا شوند، خطر اعتیاد جدی است. مثلا در مورد اسهال که همراه با افزایش حرکات روده ای است، اگر مشتقات تریاک در دسترس شخص بیمار قرار بگیرد با توجه به کند کردن حرکات پیش برنده روده و بهبود ظاهری اسهال خطر اعتیاد بعدی را دارد.

۶) متأسفانه بعضی از کسانی که پس از رانندگی ممتد دچار خستگی می شوند پس از چند بار مصرف و احساس رفع خستگی و سرخوشی کاذب، در دام اعتیاد گرفتار می شوند.

۷) این مواد حالت خمودگی، ابرگرفتگی شعور و با آگاهی ایجاد می کنند یعنی می توانند بیداری بیش از حد بشر را کاهش دهند. زندگی پیچیده امروز، نیاز به کار فکری زیاد و گاهی خسته کننده دارد در واقع آدم های پرکار و آنهایی که در زندگی روزمره با مسایل پیچیده برخورد می کنند مجبورند با تمام قوای فکری و ذهنی خود وارد میدان شوند.

یعنی بشر امروز برای تطابق با شرایط روزمره، بیش از حد بیدار و شاید دائم در حال جنگ فکری است، در حد اعلای این پدیده بعضی آدم ها همانند خروس جنگی دائم هوشیارتر از مردم دیگر هستند. موادمخدر و الکل این حالت بیداری بیش از حد را کاهش می دهد. بنابراین آنهایی که کار فکری شدید، یکنواخت و خسته کننده می کنند با اولین آشنایی ها در معرض ابتلای به اعتیاد هستند و موادمخدر و الکل ابتدا آنها را آرام می کند اما پس از مدتی قدرت مبارزه، کار و ثمر بخشی را از آنها می گیرد.

۸ ) قسمت اعظم دردهای بشر روانزاد است، انواع کمردردها، پشت درد، سردرد، دل دردهای مزمن، دردهای عضلانی و استخوانی، می تواند جنبه روانی داشته باشد. کسانی که با مراجعه به پزشکان مختلف و استفاده از روش های مرسوم فرهنگی، تسکینی برای درد خود نمی یابند، در مقابل مواد مخدر بسیار آسیب پذیر هستند.این مواد اصل درد و عامل ایجاد کننده درد را از بین نمی برند فقط شخص را نسبت به درد بی تفاوت می کنند.

مثلا اگر کسی شکستگی داشته باشد، درد ایجاد شده سبب کم حرکتی یا بی حرکتی عضو شکسته شده می شود و فرصتی برای محل شکسته ایجاد می شود تا استخوان سازی صورت گرفته و محل شکستگی ترمیم یابد اما مواد مخدر واکنش انسان را به درد که همان بی حرکتی و کم حرکتی است از بین برده و عضو حرکت کرده می تواند جوش خوردن شکستگی را به تاخیر بیندازد.

۹) در مسیر اعتیاد بتا آندورفین ها که مواد شبه مخدر درونزا هستند کاهش می یابد، زیرا با ورود مواد مخدر خارجی به بدن سلول های مغز شخص معتاد تنبل شده و این مواد درونزا را ترشح نمی کنند و مرفین خارجی جای شبه مرفین های مفید و تولید شده در بدن شخص را می گیرد.بنابراین پس از ترک اعتیاد و در حین آن که مواد مخدر خارجی به بدن نمی رسد و مغز، دیگر مواد شبه مرفین درونزا ترشح نمی کند، درد و حالت روحی ناخوش و اضطراب و بی قراری در شخص زیاد است که البته پس از مدتی که از ترک بگذرد مجددا مغز مواد لازم را ترشح خواهد کرد.

۱۰) با کاهش آندورفین ها [مواد شبه مرفین درونزا] در مغز شخص معتاد و بدن او، خاصیت دشمن کشی مونوسیت ها که از سلول های دفاعی بدن هستند کاهش می یابد. بنابراین شخص معتاد نسبت به افراد سالم به عفونت ها حساستر است و زودتر مبتلا می شود.
مواد مخدر آن دسته از سلول های دفاعی بدن را که مسئول از بین بردن مهاجمان به بدن هستند، کاهش می دهند و نیز با کاهش فعالیت آنها می توانند سبب رشد سلول های سرطانی شوند.

منبع: سازمان آموزش و پرورش استان خراسان

کاهش سن اعتیاد

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر می گوید، " سن مصرف مواد مخدر در ایران رو به کاهش است."
محمدباقر صابری‌زفرقندی مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت:" سوء مصرف مواد تنها یک امر فردی نیست بلکه معضلی اجتماعی است که مرز نمی‌شناسد و تهدیدی برای تمام ابعاد سلامت اعم از سلامت جسمی،‌ روانی ـ اجتماعی و معنوی جامعه است."
آقای صابری زفرقندی همچنین گفته است که هیچ کشوری به اندازه ایران در زمینه مبارزه با قاچاق موادمخدر فعالیت نداشته است ولی مطالعات، شیوع قابل توجهی از اعتیاد را نشان می‌دهد که روند آن مصرف مواد از مصرف تریاک سنتی به سمت هروئین تزریقی و با کاهش سن مصرف در حال تغییر است.
کاهش سن اعتیاد موجب نگرانی فعالان و کارشناسان حوزه اعتیاد و کودکان شده است.
سال گذشته جاوید سبحانی، یکی از اعضا هیات مدیره انجمن حمایت از کودکان اعلام کرد که براساس آمارهای موجود سن اعتیاد و جرم در حال نزدیک شدن به سن کودکی است.
در آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمان ملی جوانان در سال ۸۷ سن اعتیاد در ایران ۱۳ سال اعلام شد.
آمار بالای خودکشی در زنان همسر معتاد
از سوی دیگر یک محقق و مشاور حوزه اعتیاد با بیان این " زنان همسر معتاد دارای افکار خودکشی هستند" و "زنان به عنوان نسل جدید مصرف کننده در کشور مطرح هستند"، گفته است:" ۳۵،۵ درصد زنانی که همسر معتاد دارند دارای افکار خودکشی هستند و ۲۱،۲ درصد آنها تجربه ناموفق خودکشی داشته‌اند."
رویا نوری در گفت‌وگو با ایسنا، با ارائه اطلاعات راجع به نتایج تحقیقات خود در سال ۱۳۸۸ با موضوع زنان همسرمعتاد شهر تهران، گفت:" ۱۰،۶ درصد از ۱۵۰ نفر جامعه آماری این تحقیق به مصرف مواد روی آورده‌اند و ۸۱ درصد از زنان همسر‌معتاد، با اطلاع همسر خود به مصرف مواد مخدر می پردازند."
وی افزود:" ۴۱ درصد آنها به علت زندگی با همسر معتاد به اعمال خشونت فیزیکی با دیگران پرداخته‌اند."
این جامعه شناس با بیان اینکه در گذشته زنان به عنوان مصرف کنندگان دست دوم مواد مخدر شناخته می‌شدند، افزود:" مصرف مواد مخدر، انتخاب نهایی ۱۰،۶ درصد از زنان همسر‌معتادی است که مورد خشونت و آزار قرار می‌گیرند و ۸۴ درصد دیگر با اینکه به مصرف مواد رو نیاورده‌اند اما در مقابل آسیب‌ها و خشونت‌های زیادی را دیده‌اند و دچار عارضه‌های بسیاری مانند بیماری‌های جسمی و روانی شده‌اند."
نوری با تاکید بر اینکه زنانی که بیشتر مورد خشونت قرار می‌گیرند، بیشتر به مصرف مواد روی می‌آورند، گفت:" در همه‌ زنان همسر معتاد بیماری‌های جسمانی، اختلالات روانی،‌ عدم رضایتمندی از زندگی و مشکلات جنسی وجود دارد."
وی تاکید کرد:" اگر چه تریاک به عنوان یک ماده سنتی حرف اول را بین زنان می‌زند اما با تغییر الگوی مصرف مواد مخدر برخی از آنان به مصرف شیشه نیز رو آورده‌اند."
برطبق آخرین آمار ارائه‌شده از سوی کارشناسان اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی بیش از ۷۰ درصد از موارد اعتیاد زنان در جامعه ایرانی، رد پای مردان مشاهده می‌شود؛ رد پایی که با توجه به بیشتر بودن امکانات درمانی مردان معتاد نسبت به زنان معتاد و بسیاری مسائل دیگر از جمله تابوهای شایع در جامعه و انگی که از اعتیاد بر پیشانی زنان معتاد می‌خورد، روز به روز در سایه غفلت مسوولان و جامعه از مسائل اعتیاد زنان، عمق بیشتری پیدا می‌کند.
نوری نیز با اشاره به اینکه در تمام دنیا زن معتاد در جامعه انگ بیشتری را به خود می‌پذیرد، گفت: "بنا بر عرف زنان معتاد به علت پذیرفته نبودن در جامعه صدمه‌ی بیشتری می‌بینند. برای مثال در جوامع سنتی این فشار به گونه‌ای است که حتی مراکز بازپروری زنان معتاد از نام دیگری استفاده می‌کنند زیرا حتی ورود آن‌ها به این ساختمان هم باعث برچسبی بر پیشانی آن‌ها می‌شود."
وی افزود:" علاوه بر سنگینی سایه‌ی عرف بر زنان معتاد،‌ خدمات ویژه‌ای هم برای درمان آن‌ها تعریف نشده است."
از سویی به گفته دیگر کارشناسان نیز، زنان عمدتا در پی شکست تلاش‌های مکرر برای نجات همسران معتاد خود، خواسته یا ناخواسته، تن به اعتیاد می‌سپارند.
تعداد قابل توجهی از زنان معتاد، مورد سوءاستفاده یا خشونت جنسی قرار می‌گیرند و این در حالی است که کمترین توجه به کاهش آسیب زنان معتاد در جامعه اعمال می‌شود.

مهمترین علائم مصرف مواد در جوانان و نوجوانان

مهمترین علائم مصرف مواد در جوانان و نوجوانان

مقدمه:

شیوع سوء مصرف مواد یکی از مهم‌ترین مشکلات عصر حاضر می‌باشد. تعداد معتادان در جهان حدود 185 میلیون نفر تخمین زده می‌شود عوارض ناشی از سوء مصرف مواد سلامت آحاد بشری را تهدید می‌نماید. انجام اقدامات متعدد، عمیق و طولانی مدت پیشگیری و درمانی در حوزه‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی مبتنی بر یافته‌های علمی لازم و ضروری است از مهمترین برنامه‌های پیشگیری آگاه کردن جامعه از دلایل مصرف مواد و علائم مصرف آن در جوانان و نوجوانان می‌باشد. با توجه به اینکه والدین درخصوص محافظت از فرزندانشان در مقابل اعتیاد وظایف مهمی را بعهده دارند می‌بایست با دلایل مصرف مواد آشنا شده و علائم بعد از مصرف مواد را نیز بشناسند.

 

مهمترین دلایل مصرف مواد در نوجوانان و جوانان عبارتند از:

-          رهایی از استرس، اضطراب و درد

-          کنار آمدن و مقابله با مشکلات

-          کنجکاوی و سرگرمی

-          اثرات نشئه آور مواد

-          ایجاد آرامش کاذب

-          پذیرفته شدن در گروه .

-          کم کردن و یا فرار از مهارهای اجتماعی و خانوادگی

 

علائم مصرف مواد در جوانان و نوجوانان:

برای شناسایی زودرس مصرف مواد باید تغییراتی را که در آنها می‌تواند نشانه مصرف مواد باشند را شناخت.

 

مهمترین این تغییرات عبارتند از:

1-      مشاهده مواد یا ابزار مرتبط با مصرف مانند وافور، قلیان، سیخ، میله و سنجاق بازشده، سوزن‌هایی که سر آن سیاه شده باشد، شیشه مربا که در آن سوراخ باشد (جهت درست کردن قلیان)، زرورق پاکت سیگار که باز و پهن شده باشد، اسکناس‌های لوله شده، دستمال کاغذی نیم سوخته.

2-      تغییرات رفتاری: مثلاً نوجوانی که آرام خونسرد و ملایم بوده است، بد دهن و پرجنجال شود.

3-      عدم صداقت در رفتار: مانند دروغگویی‌های مکرر

4-      کاهش انگیزه، انرژی و اعتماد به نفس

5-      تغییر دوستان

6-      تغییرات خلقی: مانند شاد و غمگین شدن بدون دلیل

7-      افزایش ارتباطات خصوصی با دیگران: تلفن‌های مخفیانه

8-      افت عملکرد تحصیلی

9-      ظاهر نامرتب: بی‌تفاوتی به بهداشت فردی و سر و وضع ظاهر

10-   نیاز بیشتر به پول

11-   دردست داشتن مقادیر هنگفت پول

12-   تغییرات جسمی: مانند تغییر وزن، الگوی خواب، حالت تهوع، استفراغ، تلوتلو خوردن، چشم‌های قرمز، مردمک گشاد یا بسیار تنگ

 

با شناسایی بهنگام علائم مصرف مواد از ابتلاء نوجوان و جوان به اعتیاد پیشگیری کنیم.

روش های ترک اعتیاد و خانواده ها

روش های ترک اعتیاد

لطفا به ادامه مطلب بروید

ادامه مطلب ...

سوال

1-در مورد چه مسائلی از اعتیاد نیاز دارید که مطلب نوشته شود؟

2- آیا این مطالب مفید بود که تا کنون منتشر شده؟

هفت پیشنهاد جهت پیشگیری از اعتیاد برای والدین و مربیان

هفت پیشنهاد جهت جلو گیری ا ز اعتیاد فرزندان به پدر و مادرها


به ادامه مطلب برو


ادامه مطلب ...

پاسخ به سوالات


سوال:

سلام دکتر
یه سوال
اگر بخواهیم شخصی که معتاد به شیشه است را ترک بدیم می تونیم تو خونه به مدت ۱۵ روز کنترلش کنیم. میشه ؟
و اگر میشه چه خطراتی ممکنه رخ بده آیا مثل تریاک دچار درد میشه یا نه ؟
ممنون میشم پاسخ بدین

جواب:

بستگی داره

اگر شیشه تنها مصرف میکند.مثل تریاک درد شدید و اسهال و استفراغ ندارند
بهتره به یه روانژزشک مراجعه کنید
بستگی مقدار مصرف و مدت مصرف دارد و همچنین به انگیزه فرد
که ایا واقعا انگیزه ترک مواد دارد و مهم ترین نکته پگیریهای بعد از ترک مباشد.به نظر من حتما یک ویزیت روانپزشک برید تا هم در مورد ترک و هم عوارضی که ممکنه شیشه گذاشته باشه بررسی یشه
تو بحث ترک انواع مواد که در همین وبلاگ هم هست را مطالعه کنید



تازه های از اعتیاد


دبیر انجمن سم شناسی و مسمومیت های ایران گفت: مصرف مداوم مواد مخدر علاوه بر مشکلات روحی، روانی، بیماریهای عفونی و همچنین باعث ایجاد اختلال در توانایی جنسی در مردان می شود.
دکتر شاهین شادنیا در خصوص مسمومیت های مواد مخدر گفت: مسمومیت های مواد مخدر بر خلاف سایر مسمومیت ها که به قصد خودکشی، تصادفی یا به علت شغل افراد ایجاد می شود به علت یک سری سرخوشی ها و کسب لذت های زودگذر است.

وی ادامه داد: چنانچه ترکیبات را به دو دسته دارویی و شیمیایی تقسیم کنیم و داروها را از این مقوله کنار بزنیم مسمومیت مواد مخدر شایعترین مسمومیت های مواد شیمیایی است که بیشتر در مردان به علت مصرف مواد مخدر دیده می شود. این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: مصرف مزمن مواد مخدر باعث ایجاد مسائل روحی و روانی همچون اضطراب و استرس می شود. چنانچه مصرف این مواد به صورت تزریقی باشد باعث بیماریهای عفونی همچون ایدز، هپاتیت و سایر مسائل و مشکلات می شود.

وی ادامه داد: مواد مخدر از نوع استنشاقی به مرور زمان باعث مشکلات ریوی، تصلب شرائین و سایر عوارض همچون کاهش میل جنسی در مردان می شود. دکتر شادنیا با اشاره به ترکیبات مخدر جدید و عوارض آن به ایسنا گفت: در حال حاضر وجود ماده مخدر جدیدی به نام کراک در بازار که یک نوع هروئین با درجه خلوص بالاست باعث شده افراد سودجو به قصد سوء استفاده به فروش این ماده پرداخته و مصرف آن را در بین جوانان افزایش دهند که اثرات تخریبی آن نسبت به مواد سنتی مثل تریاک و مشتقات آن بیشتر بوده و مسمومیت ها و عوارض آن بر بدن نیز بیشتر است.

وی ادامه داد: در حال حاضر به علت اضافه کردن سرب در تریاک باعث شده که موارد مسمومیت ناشی از سرب که مهمترین عارضه آنها عوارض عصبی است و موجب از کار افتادگی و مرگ و میر فرد می شود افزایش یابد.

دبیر انجمن سم شناسی و مسمومیت های ایران در پایان خاطرنشان کرد: رواج مواد مخدر در سطح کشور تقریبا به صورت یکسان است ولی مناطقی که از لحاظ اقتصادی ضعیف هستند بیشتر از مواد مخدر سنتی و افرادی که از لحاظ اقتصادی وضعیت بهتری دارند از مواد مخدر جدید و گرانتر استفاده می کنند.

سلام

 با سلام و سپاس از دوستان و مراجعین محترم وبلاگ و تشکر از الطاف شما

من آمادگی پاسخگویی به تمامی سوالات شما را دارم

سوالات خود را در قالب پیام مطرح کنید

همچنین میتوانید سوالات خود را در قالب نظر خصوصی بگذارید

مشکلات جنسی و مواد مخدر

یکی از مهمترین مسائل مربوط به مواد مخدر و روی آوردن به این مواد و عدم ترک مواد مخدر. و نرکهای ناموفق مواد مخدر مشکلات جنسی است

1-خیلی از مردان که از انزال زودرس رنج میبرند با توصیه دوستان مواد مخدر را آغاز میکنند.که در ابتدا ظاهرا مشکل حل میشود ولی با ادامه مصرف دچار کاهش شدید میل جنسی میشوند

2-برای افزایش میل جنسی از مخدر های مانند شیشه استفاده میشود که با توجه به اعتیاد آوری شدید شیشه.این مسئله به راحتی موجب اعتیاد شخص به شیشه میشود

3- معتادان که مدتها از مواد مخدر استفاده میکنند بعد از ترک از انزال مداوم رنج برده و به جای درمان دوباره از مواد مخدر استفاده میکنند

4- را حل مشکلات جنسی مواد مخدر نیست

5- درمانهای ساده و مناسبی برای انزال زودرس-میل پایین جنسی-انزال مداوم وجود دارد که با مراجعه به پزشک این مشکلات حل میشود.که متاسفانه مردم(زن و مرد)به جای مراجعه به پزشک به مواد رو می آورند


روش های ترک اعتیاد

 روش های ترک اعتیاد
روش یابوئی و یا "cold turkey" در این روش بیمار به ناگهان از مصرف مواد مخدر منع و دچار علایم ترک می شود . ترک ماده مخدر به این روش برای بیمار بسیار ناخوشایند و ناراحت کننده است ، ولی مرگ آور نیست .
ترک ماده مخدر با استفاده از دارو . در این روش بیمار ( یا فرد معتاد ) استفاده از مواد مخدر را با استفاده از دارو ترک میکند ، برای مثال کلونیدین (clonidine) (کاتاپرس ، catapres) باعث کاهش علایم ناراحت کنند ترک ، مانند تحریک پذیری بیش از حد می شود . داروی دیگری که در این روش استفاده می شود لوفکسیدین (lofexidine) است که هنوز داروی آزمایشی است و یا استفاده از داروهای مخدر متادون و بوپرنورفین که علائم بیمار را تخفیف می دهد .

ادامه مطلب ...

تریاک و مشتقات

 

خشخاش

بوته ‏اى است یکساله که در مناطق معتدل می‏ روید. رشد سالانه این گیاه به ارتفاعى معادل  ۱۱۰-۷۰ سانتیمتر می‏رسد. در اواسط بهار، بعد از این که گلهاى رنگارنگ ان کم‏ کم شروع به ریختن می‏ کند، از میان گلها کپسول ظاهر می ‏شود که به آن گرز خشخاش می‏ گویند. این گرزها در اواخر بهار و اوائل تابستان داراى پوست سبزى است که به زردى مى ‏گراید. البته، قبل از این که میوه گیاه خشک و زرد شود به روش خاص مبادرت به تیغ زدن آن می‏ نمایند. این کار به وسیله افرادى که تجربه خاصى در تیغ زدن دارند، انجام می‏شود. آنان در ساعات اولیه شب با تیغهاى مخصوص و با ایجاد چندین شیار افقى و یا عمودى و یا مورب بر روى گرزها مبادرت به تیغ زدن می‏نمایند. صبح روز بعد، شیره سفید رنگى از محل شکافهاى گرز به بیرون ترشح می‏کند و در مجاورت هوا به صمغ قهوه‏اى رنگ تبدیل گردیده در پیاله مخصوص جمع‏ آورى و براى تریاک مالى آماده و به صورت لول روانه بازار قاچاق می ‏شود

ادامه مطلب ...

تاریخچه مواد مخدر

تاریخچه مواد مخدر در ایران و جهان

براساس اسناد تاریخی، سابقه آشنائی بشر با موادمخدر به 4 هزار سال قبل از میلاد برمی گردد. لوح های نقاشی کشف شده از یونان قدیم و مصر باستان حکایت از آن دارد که طبیبان، از بوته خشخاش و بوته شاه دانه به عنوان یک گیاه داروئی استفاده می کردند.

« پلین » دانشمند رومی، اولین شخصی بود که شیره غلیظ خشخاش را به نام « اپیوم » جهت استفاده علمی در داروهای مسکن عرضه کرد، اپیوم از ریشه اپوس به معنای شیره گرفته شده و در برخی موارد از آن به نام هیپون و یا افیون نیز نام برده شده است.

ادامه مطلب ...